23 februari 2012

pannenkoekenkoopkrachtpariteit



Ik ben van diverse kanten aangespoord om te bloggen over de prijs van pannenkoeken volgens The Economist. Ik zie er kennelijk uit als liefhebber van pannenkoeken. Misschien moet ik wat gaan vasten in de vastentijd.

The Economist probeerde een variant uit op de Big Mac koopkrachtpariteitsindex. Deze keer werd berekend wat het in tal van landen zou kosten om 130 pannenkoeken (no way dat ik er zo veel ga eten) te maken volgens het recept van Delia Smith, een toonaangevende Engelse kookboekenschrijfster, die hiervoor 1,1 kilo meel, 20 eieren, 2 liter melk en een pond boter voor nodig denkt te hebben.
Nu is plotseling Japan het duurste land ter wereld en niet Brazilië volgens de Big Mac index (zie bijvoorbeeld http://beleggenopdegolven.blogspot.com/2011/07/big-mac-koopkrachtpariteit-braziliaanse.html). Zwitserland is uiteraard ook een prijzig landje. Nederland zou verbazend goedkoop zijn, maar ik denk dat men met het Zeeuws meisje aan het bakken is geslagen in plaats van roomboter (maar je hoeft toch geen pannenkoeken te bakken met roomboter).
Nederland als goedkoopteparadijs is de echte relevatie dankzij de lage boterprijzen. Je zag al reacties bij Lukas Daalder die hier ook over blogde dat Nederland maar eens snel boter naar Japan moet gaan uitvoeren. Onze handelsgeest is nog niet weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten